Tankar...

Hmm.... jag tänkte lite på det där med Buddism häromdan. Vi kollade på en film på Religionen och i den filmen så sägs nånting som verkligen har fastnar i mitt huvud:
Säg att du har en kopp med thé, och sen går koppen sönder. Koppen är inte längre en kopp, men thé:et är fortfarande thé. Thé:et rinner ner på marken, men är fortfarande thé. Du torkar upp thé:et med en trasa, men det är fortfarande thé.

Det fick mig att tänka ännu mer in i hur buddister ser på livets cirkel och hur man födds igen efter man dör. Kroppen är som en kopp, men när koppen går sönder så rinner thé:et vidare. Jag ser fram emot att lära mig mer om Buddism (och att se klart filmen) imorgon på religionen, tänk om jag hittar en religion som passar för mig? Eller tänk om jag inte ens "måste" passa in i Buddism. Kanske kan jag dra ut olika akspect ifrån Buddisternas sätt att tro & leva och på så sätt kanske leva ett bättre liv?

Jag vet inte, men det vore kul att kunna förändra livet (och livets tankar) på ett sådant sett att man mår psykiskt och fysiskt bättre. Jag hoppas i alla fall...

God natt

Mr Tard

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0